Panasonic Lumix DMC-G1 + G VARIO 14-45mm zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 10 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic Lumix DMC-G1 + G VARIO 14-45mm zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

9,3

mjhorenberg 08-11-2009

Ik heb ruim een jaar geleden de panasonic G1 aangeschaft toen die net uit was, nadat ik tijdens mijn vakantie naar zuid-afrika tegen de nadelen van een compactcamera ben aangelopen (Olympus SP 550-UZ). De reden waarom ik juist deze camera heb gekocht was in eerste instantie toch welhet formaat. Hij is toch wel aanzienlijk kleiner als de DSLR camera's.

Tot op heden ben ik heel tevreden over de camera. De kwaliteit van de foto is erg goed en zeker met aankoop van de tweede lens (45-200) heb je een goede combinatie en een groot bereik om foto's mee te nemen. Ik heb hem vergeleken met mijn oude camera en het zoom bereik was ongeveer gelijk, wat van mijn oude camera 18 keer was.

Ook zitten er natuurlijk wel een aantal nadelen aan de camera. Na een tijd gebruiken slijten de teksten wel van knoppen aan de achterkant van de camera. Bij mijn camera is de tekst van het iso knopje er inmiddels wel afgesleten. Nou is dit op zich niet zo erg. Een groter nadeel vond ik wel de multishot in deze camera. Wanneer je deze gebruikt, zie je alleen de foto's die gemaakt zijn. Hierdoor wordt het moeilijker om een object te volgen dan bij een reguliere DSLR camera. Bij andere DSLR camera's zie je namelijk het beeld door de camera, waardoor je beter weet waar het object zich op dat moment bevind. Je kunt hier wel aan wennen, maat het blijft altijd moeilijker als dat je het beeld tussentijds kunt zien.

Al met al ben ik zeer tevreden over de camera en zou ik zeker niet voor een andere camera gekozen hebben. Er mogen alleen wel wat meer lensen op de markt komen. Bij voorkeur een met een extreem zoombereik (400mm ofzo)

AFW 25-09-2009

Ik heb nu aantal maanden deze camera in bezit en daarvoor had ik alleen compactcamera's. Ik zat al langer na te denken over een SLR na te denken maar het probleem wat ik zag bij een DSLR camera is dat het vaak zware dingen zijn. En omdat ik graag mijn camera overal mee naar toe wil slepen, zat ik nog erg te twijfelen. Totdat ik bij een fotografie workshop iemand tegenkwam met deze camera en wat bleek; een lichte DSLR! Toen ben ik op internet gaan zoeken naar meer informatie en er bleken veel positieve verhalen op internet te staan. Het blijkt dan ook een top camera te zijn(wat ik kan beoordelen als beginnende SLR gebruiker). Hij is handig in gebruik, veel opties maar ook de automatische standen doen het goed. Ik zie duidelijk mooiere foto's dan bij mijn vorige compactcamera (ook een panasonic lumix). Het enige nadeel is dat er op dit moment niet heel veel lenzen zijn(minder mogelijkheden), maar met een 14-45mm en 45-200mm kom je al een heel eind. Ik zag dat er ook weer een nieuwe camera in de lumic G serie komt: http://www.panasonic.nl/html/nl_NL/150239/No%20value%20assigned.html . Hoe meer camera's er worden ontwikkeld, hoe meer lenzen er komen hoop ik dan maar!

Snappy 10-06-2009

Sinds een paar weken de eigenar van de G1. Hiervoor een aantal jaren heel veel plezier gehad van de Canon Powershot S3 IS en daarvoor van een Olympus. Waarom dan iets anders kopen?
In het voorjaar naar Costa Rica geweest en daar loop je tegen de beperkingen van een compact camera aan, ook al heb je 12x zoom. Probleem is de kleine sensor in die categorie camera's waardoor je in de natuur snel problemen hebt met mindere licht omstandigheden en de hoge contrast omstandigheden in de tropische gebieden.
Waarom voor de G1 gekozen ? Voornamelijk om de compactheid en de uitstekende live view implementatie. Geen enkele andere camera met grotere sensorafmetingen kan dit bieden. Hierdoor is de stap vanaf een compact camera eenvoudiger en kan de rest van het gezin in de auto stand ook heel leuk fotograferen. Inmiddels de G1 al lekker uitgeprobeerd en ik ben positief gestemd.
Ik geef geen 10 in de beoordelingen, want er is altijd beter te krijgen. De accu gaat in ieder geval lang genoeg mee, 300 plus shots is zonder meer mogelijk op een enkele lading. De noodzaak van een tweede accu is dus niet zo heel groot. De fotokwaliteit is goed, tot pakweg 1250 ISO is er weinig ruis in de foto's.
De beide lenzen presteren ook goed. Je hebt een prima bereik van 28 - 400 mm (35 mm film formaat), maar moet dan wel van lens wisselen. LCD scherm en de electronisch zoeker zijn ook zeer goed en het scherpstellen op een onderwerp gaat in de automatische stand leker snel. Het enigste waar ik aan moet wennen is dat je veel beter dan met een compact camera de scherpte diepte in de gaten moet houden, maar dat is met elke camera met een grotere sensor het geval. Waar de G1 niet zo goed in is, is het maken van serie foto's van b.v. snel bewegende actie's. Je kunt op het display dan niet meer zien of je het onderwerp nog wel goed in beeld hebt.
Verder zitten er wel heel erg veel opties en instellingen op het toestel, het duurt dus even voor je daar snel en trefzeker mee om kan gaan. Zoek je een camera met veel betere fotokwaliteit en wil je het bedieningsgemak van een compact camera dan is er weinig beter dan de G1. Mogelijk komt Olympus op termijn met een dergelijke camera, maar tot die tijd is de G1 een uitstekende keuze.

harry27 02-06-2009

Heb sinds een paar dagen de G1 in bezit en moet zeggen dat ik er tot dusver zeer
tevreden over ben. Had hiervoor een Nikon D60 maar moet zeggen dat deze camera me
een stuk beter bevalt. Foto's zijn heel goed. De camera is lekker compact. Om alle
mogelijkheden te benutten is enige studie van het toestel wel vereist, maar in de automatische
stand maakt hij ook fantastische foto's. Een aanrader. Nu nog wachten tot de nieuwe
lens de 14 -140 mm in de winkels komt, want de standaard lens is wat zoom mogelijkheid betref
t wel erg beperkt. Heeft iemand deze lens al in de winkels gezien en zo ja wat is
de prijs???

Bart Doets 22-04-2009

Ben net terug van vakantie in Turkije en heb de eerste 800+ foto's met de G1 geschoten. Ben er érg happy mee.
De stabilisator lijkt mij nog wat verbeterd sinds die in mijn oude DMC-FZ3; waanzinnig wat je uit de hand nog kan maken. De zwenkbare LCD is feest; niet meer op de buik in het gras (of de modder) voor kikkerperspectief... (overigens blijkt het bij combinatie zwenk-LCD + staand formaat wel lastig de horizon recht te hebben, maar het zal wel wennen).
Al die fancy presets niet zo veel gebruikt... (ben ik wat ouderwets voor, maar zijn vast leuk voor wie minder van de techniek wil weten).
Heb al wel 2x een vuiltje op het sensor glas gehad... tja als het niet lukt om het weg te blazen ga je toch maar voorzichtig poetsen, wat moet je anders?
Wat een brilliance hebben die beelden... ik heb dus ook de 45-200 erbij, heb die wat minder gebruikt maar ook die prenten zien er spetterend uit.
Wat ook opviel was hoe lang een accu mee gaat. Ik heb geloof ik 3x een accu geladen op die 800 foto's (terwijl ik regelmatig zat terug te kijken). Het is dus niet zo'n must om (zoals ik wel heb gedaan) er meteen een 2e accu bij te kopen.
Ik ben een tevreden mens...
O ja, die 8 voor gebruiksgemak is eigenlijk omdat er wel érg veel toeters en bellen op zitten, zodat het af en toe moeilijk is om tussen de bomen het bos te vinden. Maar ja zo maak je natuurlijk wel een camera waar erg veel mensen mee uit de voeten kunnen. Gelukkig had ik de manual mee op vakantie...

aalbrecht 17-04-2009

Vandaag m'n rode G1 binnengekregen. Batterij opladen kaart erin en gelijk schieten, goeie foto's voordat je ook maar 1 instelling hebt gewijzigd. Ik heb gekozen voor een Sandisk Extreme III 8 gb kaart en dat werkt lekker vlot. Vroeger met een Olympus OM10 een Pentax P30 en een Nikon F50 gehad en als eerste digitale camera een Sony Sybershot DMC-s70 maar door heimwee toch weer een camera met wisselbare lens gekozen. De keuze is gemaakt mede dank zij de info op internet. De Sony a300 zat ook in de race maar de degelijkheid van het verdraaibaar display en de compactheid hebben toch de voorkeur naar Panasonic gebracht. De bijgeleverde lens had wel iets meer zoom mogen hebben.

Mr Tristan 25-02-2009

Ik heb lang getwijfeld tussen de Canon EOS 450D en deze camera en uiteindelijk voor de Lumix DMC-g1 gekozen. Ik moet zeggen dat ik geen moment spijt heb gehad van mijn keuze.

De bediening is logisch (ook voor een linkshandige) en de camera heeft veel instellingsmogelijkheden voor de creatievere fotograaf. De Auto instelling werkt ook bijzonder goed.

De elektronische zoeker werkt lekker, als je niet beter weet zou je denken dat het toch een spiegelreflex is. Alleen in slecht licht omstandigheden verraadt de viewfinder zich, door wat ruis en vertraging. Als je veel in situaties met slecht licht gaat fotograferen kan dit wel een bezwaar zijn.

De beeldkwaliteit van de foto's is echt uitstekend. In een aantal reviews elders op het net wordt nogal geklaagd over de kwaliteit bij hogere ISO instellingen, maar daar is met de eerste firmware update al flinke verbetering in gekomen. Ook de witbalans is aanmerkelijk verbeterd sinds de tweede firmware update.

Uit gedetailleerde tests blijkt toch duidelijk dat de DMC-G1 absoluut kan wedijveren met o.a. de Canon EOS 450D in de beeldkwaliteit. Deze test is overigens gedaan vóór de tweede firmware update waarin o.a. de witbalans flink verbeterd is.

Tip voor bezitters die ook de aanschaf van een externe flitser overwegen: Ik heb er zelf de Olympus FL-36 flitser bij aangeschaft. Dit is exact dezelfde flitser als de Panasonic DMW-Fl360, alleen ongeveer 100 euro goedkoper. Werkt perfect!

Hans Heemsbergen 25-12-2008

Ik heb de Lumix G1 nu 2 weken in bezit en ben erg tevreden. Hij voelt goed aan, alle knoppen zitten op een logische plaats (ook voor mij als linkshandige). De zoeker is perfect, met slechts wat trilling onder slechte licht omstandigheden. Hij werkt snel en betrouwbaar.
Ik heb (voor de zekerheid) de G1 en mijn Nikon D70s laatst naast elkaar gebruikt voor een reportage en ik kan niet anders zeggen dat ik erg blij ben met de resultaten van de G1.

Jorginho 15-12-2008

Had een Canon 1000D voor 1,5 week. Nu sinds een weekje de Panasonic G1, dacht dat ik wellicht toch weer dteurg naar de Canon zou gaan (mooie foto's! Zeker voor die prijs!). Maar wat een verschil! Ben er twee dagen op uit getrokken in hetzelfde natuurgebied als waar ik een dag met de Canon ben geweest. Situaties waren hetzelfde (heldere dagen). Tot aan 800 ISO is de Panasonic G1 duidelijk scherper. Hier kun je zonder haarscherpe poster op A2 formaat mee maken!
De Canon was al goed, maar de combinatie, gewicht, omvang, uitstekend en goed kantelbaar display, ergonomie en de toekomstige goede (minder glas) en lichte lenzen zijn een volgens mij onvindbare combi in fotocamera land (tot nu toe). Met de Canon had ik het gevoel wat mee te zeulen (en die is al niet groot). De panasonic hinderde me totaal niet. ben met dat ding in mijn hand nog 3 km gaan hardlopen, omdat ik haast had. Nergens last van gehad!
Ik ben echt ZEER tevreden. Wel jammer dat ik de 45-200 mm lens niet heb gekocht in een kit. Ik wacht denk ik op 14-140 mm die komen gaat.

johannes59 12-10-2008

Dit is een heel prettig werkende COMPACT camera met verwisselbare lens, je kunt van andere merken zoals Olympus ook de lenzen op dit toestel gebruiken, waarom deze camera onder de noemer spiegelreflex is terecht gekomen is zal wel komen door z'n uiterlijk en dat je verwisselbare lenzen hebt, maar er zit in deze camera helemaal geen spiegel, daarom is hij ook zo licht en makkelijk te bedienen, het achterscherm is door speciale behandelijng ook veel beter te zien bij tegenlicht.
Hans